Dni szparagów i owoców jagodowych w Bordeaux
W dniach 7–10 października 2025 r. w regionie Bordeaux we Francji odbyło się połączone wydarzenie dwóch branżowych imprez — International Asparagus Days (IAD) oraz debiutanckie International Berries Days (IBD). Organizatorzy – Macfrut, Befve&Co i Interco Nouvelle Aquitaine – podkreślają, że połączenie tych dwóch wydarzeń wynika z naturalnej komplementarności sektora produkcji szparagów i owoców jagodowych. Wielu producentów uprawia oba asortymenty, a część dostawców i handlowców obsługuje oba rynki. Wydarzenie zgromadziło ponad 125 wystawców i 1200 odwiedzających z ponad 25 krajów świata.
Tematy przewodnie dni szparagów i owoców
Program imprezy zawierał m.in. wyjazdy techniczne (dla szparagów w rejonie Gironde i dla owoców jagodowych w Lot‑et‑Garonne), stoiska wystawowe, demonstracje w polu, warsztaty oraz konferencję poświęconą innowacjom w produkcji roślinnej („What innovations to improve growers’ performance”). Wydarzenie to stanowiło znakomitą okazję do nawiązania międzynarodowych kontaktów, poznania najnowszych technologii oraz materiału roślinnego w branżach szparagowej i jagodowej, a także do zobaczenia przykładów praktycznej produkcji na miejscu.
Tematy przewodnie francuskiego wydarzenia to innowacje genetyczne i techniczne. Zwracano uwagę na odmiany odporne, mechanizację zbioru, automatyzację. Wystawcy zadbali też o pokazanie tak ważnych aspektów, jak rozwiązania redukujące koszty pracy. Zwracano uwagę, że rosnące wynagrodzenia i koszty upraw wymuszają innowacje w technologiach zbioru i pielęgnacji.
W dniach 8 i 9 października odbyły się spotkania techniczne i biznesowe z udziałem wielu wystawców, którzy przeanalizowali najnowsze osiągnięcia w sektorze uprawy szparagów i owoców jagodowych. W ciągu tych dwóch dni zaprezentowano kilka programów badawczych dotyczących różnych gatunków roślin jagodowych (truskawek, malin i borówek), zainicjowanych przez przedsiębiorstwa i instytuty badawcze. Odbyła się również dyskusja przy okrągłym stole na temat głównych kwestii związanych z uprawą i wprowadzaniem tych owoców na rynek.
Z technicznego punktu widzenia najciekawsze były wizyty na polach uprawnych borówki, truskawki i szparagów, a także konferencja: Jakie innowacje mogą poprawić wyniki producentów (w zakresie cech genetycznych i technicznych)?
Spotkania z praktyką podczas dni szparagów i owoców
Najważniejszym punktem wydarzenia były wizyty techniczne w terenie (7 i 10 października), które dały setkom odwiedzających możliwość obserwacji i oceny kluczowych czynników, takich jak aspekty odmianowe, techniki sadzenia i wiele innych.
Wybór Planasa w Le Barp jako miejsca wydarzenia okazał się doskonałą decyzją, ponieważ dał odwiedzającym możliwość zapoznania się z szeroką gamą materiałów i środków produkcji, a także najnowszymi technologiami zbioru i pakowania szparagów i owoców jagodowych. Duży nacisk położono na technologie monitorowania kluczowych parametrów klimatycznych. Technologie te są obecnie szczególnie istotne w związku ze zmianami klimatycznymi w Europie i na całym świecie.

Dni szparagów i owoców w opiniach wystawców i organizatorów
Wszyscy obecni włoscy wystawcy byli wysoko wykwalifikowanymi profesjonalistami. Firmy takie, jak Asquini, Bagioni i Bassi zaprezentowały działanie kombajnów do zbioru szparagów., m.in. zielonych pędów. aszyny te są obecnie szeroko stosowane na całym świecie, zwłaszcza w regionach, w których coraz bardziej brakuje siły roboczej. Ponadto włoscy producenci wzięli udział w targach, aby wyrazić swoje zainteresowanie rozpoczęciem uprawy szparagów lub rozszerzeniem istniejących upraw.
– Takie wydarzenia w terenie stanowią cenną okazję do przeprowadzenia szkoleń, wymiany informacji i zaprezentowania innowacji w zakresie procesów i produktów – powiedział Luciano Trentini pod koniec wydarzenia. – Po raz kolejny Macfrut pokazał, jak aktywnie angażuje się w te programy, które zostały zorganizowane równolegle z działaniami związanymi z targami, które odbędą się w Rimini Expo Centre w dniach 21–23 kwietnia 2026 r.
Profesor Bruno Mezzetti z Politechniki Marche również wyraził się pozytywnie, jak stwierdził takie inicjatywy mają kluczowe znaczenie dla zacieśniania relacji z producentami, zrozumienia ich potrzeb w zakresie badań i eksperymentów oraz określenia najskuteczniejszych strategii promocyjnych.













