Trendy na potrzeby producentów i konsumentów

Jak przekazał Hubert Tabor, Sales Promotor Poland w firmie Sakata, pokazy w Holandii nie tylko zachwyciły estetyką nowych odmian, ale przede wszystkim pokazały kierunek rozwoju nowoczesnego ogrodnictwa. Tu pojawiają się takie cechy, jak zdrowotność i wartość odżywcza – dzięki bogactwu antocyjanów i innych bioaktywnych związków. Drugi kierunek to odporność i jakość – odmiany coraz lepiej radzą sobie w zmieniającym się klimacie oraz w kontekście zagrożeń ze strony chorób i szkodników. Firma dąży do zróżnicowania oferty, gdyż producenci warzyw mogą celować ze swoimi produktami w rynek świeży, przemysłowy, przetwórczy czy dekoracyjny. Z punktu widzenia konsumentów natomiast widać także trend w kierunku poszukiwania ciekawostek – zwracają uwagę na kolor – szukają czegoś nowego – fioletowe brokuły, białe dynie czy intensywnie pomarańczowe robią wrażenie.

Kolejny zauważalny trend to warzywa liściowe o mocnej pozycji w Unii Europejskiej. Tu nadal celem jest hodowla nowych odmian z odpornościami na choroby, głównie mączniaka rzekomego, gdyż problematyczne staje się stosowanie środków ochrony przy krótkim cyklu produkcyjnym. Zielone warzywa liściowe są postrzegane jako kategoria zdrowych, idealnych jako źródło, m.in. żelaza.

Sakata ma w ofercie szpinak Helios o ciemno‑zielonych, gładkich liściach i atrakcyjnym wyglądzie. Szpinak ten ma wysoki potencjał plonowania masy liściowej, stabilny wzrost liści, dobrą adaptację do różnych systemów uprawy – zarówno przy ręcznym, jak i mechaniczny zbiorze. Odmianę Helios cechuje szeroka adaptacja do różnych systemów produkcji, dobra odporność, stabilność wzrostu nawet w zmiennych warunkach.

Szpinak Helios
Helios Europejski (fot. Sakata)

Fioletowa rewolucja – zdrowie i estetyka w jednym

Wśród fioletowych standardów, jak i nowości znalazły się m.in. fioletowo wybarwiony brokuł Purple Magic, brokuł gałązkowy Tyrina, kalafior Purpurina oraz kapusta czerwona Red Jewel.

Brokuł Purple Magic F1 to średnio wczesna odmiana (70–85 dni od wysadzenia), przeznaczona na świeży rynek. Fioletowe pąki i głąby przyciągają wzrok i podkreślają unikalność produktu. Róże są mocno zwarte, o masie ok. 400 g, a sama roślina cechuje się wysoką zdrowotnością i wigorem – zwłaszcza na ciepłych glebach.

Brokuł gałązkowy Tyrina F1 to nowość o wysokich walorach smakowych i kolorystycznych. Cechuje ją fioletowa łodyga i pąki, doskonała tekstura i smak. Odmiana cechuje się wysokim plonem handlowym oraz równomiernym wzrostem.

Purpurina F1 to wczesny, intensywnie fioletowy kalafior (wegetacja 55–65 dni) przeznaczony na świeży rynek i do produkcji różyczek. Jest idealny na ciepłe pory roku – ma dobrą odporność polową i wzniesiony pokrój.

Kapusta czerwona Red Jewel F1 to odmiana do zbiorów letnich i jesiennych. Tworzy atrakcyjne, kuliste główki o masie 1–2 kg. Może być uprawiana jako mini kapusta; odporna na tipburn i wyjątkowo trwała w polu.

Dynia – od klasyki po nowoczesne kolory i kształty

Drugą grupą warzyw, która zdominowała pokazy Sakata, były dynie – szczególnie piżmowe i ozdobne, w tym propozycje na Halloween. Nowe odmiany odpowiadają na potrzeby różnych rynków: od przemysłu, przez świeży rynek, aż po wymagania estetyczne konsumentów.

Odmiana Mieluna F1 to lider jakości w segmencie supermarketowym dyni piżmowej. Charakteryzuje ją wysokie wyrównanie, odporność na pękanie i idealna masa (1,2–1,7 kg). Posiada odporność ma mączniaka prawdziwego – IR: Px.

Nowość w testach w tej grupie to SQ22055. Jest to odpowiedź na zapotrzebowanie na mniejsze owoce (1,0–1,2 kg). Jest to odmiana wczesna. Cechuje ją wysoka jakość miąższu, odporność na pękanie i silny wigor i odporność na mączniaka prawdziwego (IR: Px).

W typie dyni Halloween Sakata na swoich poletkach pokazała dwie propozycje – Cynder F1 i Boomer F1. Obie to dynie z dużym potencjałem na polskim rynku, przy czym Cynder jest większa, ma powyżej 8 kg, a Boomer ok. 6 kg. Obie odmiany cechują mocne, twarde owoce i intensywnie pomarańczowa skórka. Mają dobrą i długą trwałość pozbiorczą, brak „odleżyn”, odporność na mączniaka prawdziwego (IR: Px).

W tej kategorii nowością jest dynia pokazana pod numerem SQ124001 F1 o masie 2,5-3,5 kg, o ciemnopomarańczowej skórce, bardzo twardych owocach i z odpornością na mączniaka prawdziwego (IR: Px).

Nowością pokazów była także dynia biała pod numerem SQ124008 F1. Jest to zupełnie nowa propozycja kolorystyczna – dynia kulinarna o białej skórce i kremowym miąższu. Jest idealna do przetwórstwa i dekoracji. Jak uważa Hubert Tabor, jest to lider wyrównania, o świetnej trwałości i plonowaniu.

Kapusty – do przemysłu i do przechowalnictwa

Kapusta, jako jedno z podstawowych warzyw w polskiej kuchni, również doczekała się innowacyjnych odmian. Na poletkach firmy Sakata były dwie propozycje – Avanto F1 i nowość Cabella F1.

Avanto F1 to odmiana późna (135 dni), o wysokiej zdrowotności. Tworzy kuliste, duże główki (2,5–3 kg), o dużej trwałości i odporności fuzariozę (Foc:1). Idealna odmiana do przechowywania.

Cabella F1 to nowość w segmencie kapust przemysłowych. Odmiana ta ma bardzo wysoki potencjał plonowania, nawet w trudnych warunkach. Standardowo po 110 dniach wegetacji tworzy główki o masie 4 kg. Natomiast, gdy pozostawimy ją na polu to dzięki niskiej podatności na pękanie spokojnie dorasta do 6 kg. Jak informował H. Tabor, ma bardzo wysoki uzysk krajanki i kwaszonki oraz wykazuje małą podatność na wciornastki. Ma wysoką odporność na fuzariozę (HR: Foc:1).

Polskie potrzeby w centrum hodowli

Wszystkie prezentowane odmiany zostały zaprezentowane z myślą o potrzebach rynku polskiego. Firma hodowlana Sakata prowadzi aktywne prace w hodowli wielu gatunków – od brokułów, kalafiorów i kapust, przez dynie, buraki, cebulę, pomidory, aż po melony, arbuzy i szpinak.

Dzięki stałej obecności na targach, szkoleniach i spotkaniach branżowych, hodowcy dzielą się wiedzą z ogrodnikami i doradcami, a rolnicy zyskują dostęp do najnowszych osiągnięć hodowlanych.

Po wizycie na poletkach firmy hodowlano-nasiennej Sakata nasuwa się wniosek, że ogrodnictwo przyszłości to nie tylko większe plony, ale także większe walory zdrowotne, lepsze dostosowanie do warunków uprawy i estetyka, która przyciąga wzrok konsumenta. Widać także, że firmy obserwują, co dzieje się na rynku i że hodowla warzyw coraz śmielej odpowiada na zmieniające się potrzeby producentów i konsumentów.